گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم سمیه ایزدی آرا

گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم سمیه ایزدی آرا

۱۱ آذر ۱۳۹۷

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم سمیه ایزدی آرا، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش انقلاب اسلامی چهارشنبه ۰۷/۰۹/۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه سرکار خانم سمیه ایزدی آرا: جنگ های نامتقارن در سوریه و تأثیر آن بر آینده انقلاب اسلامی.

استاد راهنما: جناب آقای دکتر خدادادی.

استاد مشاور: جناب آقای دکتر توکلی.

اساتید/استاد داور: جناب آقای دکتر مرتضی شیرودی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
در حال حاضر یکی از بحث‌های بین‌المللی، تحولات غرب آسیا، مسئله سوریه و بحران‌های این کشور است. تحولات داخلی سوریه در اوایل سال ۲۰۱۱، با انقلاب‌های مردمی شروع شدو مخالفان داخلی و خارجی نظام سیاسی سوریه نیز دستیابی به خواسته‌های خود را ابه صورت مقاومت مدنی و برپایی تظاهرات خیابانی دنبال نمودند و بعد با کشاندن مناقشات به صحنه نبرداهداف خود را دنبال نمودند. جنگ در سوریه نشان داد که دشمنان این کشور درصدد نابودی نظام مستقر آن به واسطه گروه‌های تکفیری با روش جنگ‌های چریکی هستند و لذا راهی جز برخورد با آن‌ها از طریق جنگ‌های نامتقارن که نوعی جنگ در عرصه نظامی به حساب می‌آید، نبوده است. سوریه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نزدیک‌ترین متحد عربی با جمهوری اسلامی ایران بوده است. لذا دشمنان این انقلاب برای ضربه زدن به آن به سراغ جبهه مقاومت در سطح منطقه‌ای رفته‌اند که بحران در سوریه یکی از این توطئه‌ها برای نابودی انقلاب اسلامی است و لذا جنگ‌های نامتقارن در سوریه می‌تواند در پیشبرد اهداف و ماندگاری انقلاب اسلامی در آینده بسیارتأثیرگذار باشد.

موضوع بحران سوریه از این رو که تلاشی از سوی غرب و کشورهای عربی برای جلوگیری از گسترش امواج بیداری اسلامی و به چالش کشیدن گفتمان انقلاب اسلامی است بسیار اهمیت دارد و ارائه پژوهش‌هایی از این دست در مراکزعلمی اهمیت کاربردی دارد.

روش تحقیق در این رساله کتابخانه‌ای و براساس جست و جو در آثار مدون و یافته‌های تحلیلی و توصیفی است. همچنین به خاطر نو بودن موضوع و کمبود آثار مدون به سایت‌های معتبر خبری و تحلیلی نیز رجوع شده است.

در طی این پژوهش به این نتیجه می‌رسیم که: بحران سوریه یکی از مهم‌ترین رویدادهایی است که سیاست خارجی و به دنبال آن، امنیت ملی ایران را تحت تأثیر قرار داده است. با تداوم یافتن بحران سوریه، امنیت ملی ایران با تهدیدات مختلفی مواجه خواهدشد. بنابراین تعامل سازنده ایران با روسیه و به کارگیری دیپلماسی فعال در منطقه برای حفظ کردن نظام سیاسی سوریه می‌تواند فرصت مهمی برای حفظ قدرت و نقش منطقه‌ای ایران باشد.

واژگان کلیدی
جنگ نامتقارن، سوریه، راهبرد، سیاست خارجی، انقلاب اسلامی.

منبع خبر: معاونت آموزشی