گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم ملیحه پورشیخ

گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم ملیحه پورشیخ

۱۱ بهمن ۱۳۹۷

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم ملیحه پورشیخ، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش انقلاب اسلامی چهارشنبه ۱۳۹۷/۱۱/۱۰ ساعت ۱۸:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه سرکار خانم ملیحه پورشیخ: بررسی الگوهای رفتاری عربستان سعودی در تقابل با ج.ا.ا.

استاد راهنما: جناب آقای دکتر ملکوتیان.

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید احمدی

اساتید/استاد داور: جناب آقای دکتر خدادادی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
منطقه غرب‌‌آسیا به واسطه کشورهای مهم جهان اسلام چون ایران و عربستان سعودی، و نیز به جهت موقعیت ژئوپلتیکی، ژئواکونومیکی و ژئو‌‌‌استراتژیکی همواره حائز اهمیت بوده است. و از آنجایی که عملکرد و سوگیری کشورها به عنوان نافذترین کنشگران عرصه جهانی می‌تواند بازتابی از شرایط داخلی و فضای بین‌‌المللی باشد، برای شناخت و تحلیل دقیق موضوع موقعیت راهبردی دو کشور، واکاوی روابط آنان، اصول و اهداف سیاست خارجی دو رقیب و عملکرد عربستان سعودی در برابر جمهوری اسلامی ایران با رویکردی توصیفی و تحلیلی مورد امعان نظر قرارگرفت؛ تا به این پرسش اساسی پاسخ دهد که عربستان سعودی در تقابل با جمهوری اسلامی ایران از چه الگوهای رفتاری پیروی می‌کند؟
البته به نظر می‌رسد با توجه به بحران‌های منطقه‌‌ای، ضرورت آگاهی از استراتژی و تاکتیک‌های عربستان سعودی به عنوان تأمین کننده منافع غرب و رژیم صهیونیستی، و در جهت خنثی نمودن اقدامات این کشور علیه منافع جمهوری اسلامی ایران باید به دقت مورد توجه تصمیم‌سازان و متولیان عرصه سیاسی و امنیتی قرار گیرد.
بنابراین با بررسی و سنجش رفتار، کنش و واکنش‌ها و اقداماتی که عربستان سعودی در تقابل با جمهوری اسلامی ایران انجام داده است، شش الگوی رفتاری: استفاده از سازمان‌های منطقه‌‌ای و ایجاد ائتلاف‌های سیاسی منطقه‌‌ای برای مقابله با انقلاب اسلامی؛ استفاده از فرقه وهابیت برای بدیل سازی در تقابل با جریان مقاومت جمهوری اسلامی ایران؛ بهره‌برداری از پول نفت برای دستیابی به اهداف؛ اقدام‌های خشن و سخت؛ تمایل به جنبش خرید تسلیحات ‌گران قیمت و بهره‌گیری از آن‌ها در نبرد علیه طرفداران انقلاب اسلامی در منطقه و جهان؛ تشکیل گروه‌های تکفیری و کمک به آنها در ایجاد مشکل برای جمهوری اسلامی ایران و نیروهای طرفدار آن را می‌توان ارائه نمود.

واژگان کلیدی
الگو، روابط بین‌‌الملل، سیاست خارجی، بازتاب‌های انقلاب اسلامی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها