گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم فهیمه فراهانی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم فهیمه فراهانی

۲۷ بهمن ۱۳۹۷

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم فهیمه فراهانی، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش اخلاق اسلامی پنج شنبه ۱۳۹۷/۱۱/۲۵ ساعت ۱۳ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه سرکار خانم فهیمه فراهانی: جایگاه و نقش ایثار در همدلی و انسجام اجتماعی با تأکید بر آیات و روایات.

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر میرسپاه.

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر رکن الدینی

اساتید/استاد داور: جناب آقای دکتر فدایی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
تحقیق حاضر با این پرسش آغاز می‌شود که جایگاه و نقش ایثار در همدلی و انسجام اجتماعی تا کجاست؟ به همین دلیل، این پژوهش به منظور شناسایی آثار ایثار در ابعاد بینشی، گرایشی و کنشی و جستجوی راهکارهایی برای ترویج و نهادینه‌کردن این فضیلت اخلاقی در فرد و جامعه تدوین شده است. در این تحقیق پس از جمع‌آوری داده‌ها از طریق اسناد کتابخانه‌ای با به کارگیری روش تحلیلی ‌و عقلی به تحلیل و تجزیه داده‌ها پرداخته‌ایم. و به نتایج زیر دست یافتیم:
ایثار، در بین خصلت‌های ارزشمند اخلاقی، جایگاه مهم و ارزشمندی را به خود اختصاص داده است. و آنچه به آن ارزش داده، بینش و نگرش فرد ایثارگر است. زیرا بینش ایثارگران عامل اصلی متخلّق‌شدن آنان به اعمال و رفتار ایثارگونه و دستیابی آنها به مقامات بالای ایثار است. چراکه، دستیابی به بینش است که سبب می‌شود انسان از خودش عبور کند و دیگری را بر خود ترجیح دهد. علاوه بر این، بینش‌یافتن نسبت به ایثار، سبب گرایش مردم به ایثار و فرهنگ‌سازی آن در جامعه می‌شود که با گرایش‌یافتن ‌به آن، روحیه از خودگذشتن و خیر رساندن به دیگران در انسان تقویت می‌شود. و انسان کم‌کم به صفت ایثار متخلّق می‌گردد. که اگر رفتارهای ایثارگونه در شخصیت افراد درونی گردد و مردم یک جامعه، رفتارهای ایثارگونه را شیوه زندگی خود قرار دهند، نقش بسیاری در سرنوشت جامعه و ایجاد جامعه‌ای همدل و منسجم خواهند داشت. چراکه؛ رشد و تعالی، امنیت و اتّحاد و انسجام یک جامعه از طریق مشارکت ایثارگرایانه و کنش نوع‌دوستانه درجهت منافع و مصالح همگانی تضمین می‌گردد. بنابراین می‌توان گفت: ایثار مهم‌ترین عامل در پیوند اجتماعی است که یکپارچگی بین اجزاء مختلف جامعه را فراهم می‌نماید و با اتّحادقلوب، انسجام را در جامعه ایجاد می‌کند.

کلید واژه
ایثار، همدلی، انسجام، اجتماعی، انسجام اجتماعی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها