گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم مینا یوسف زاده

گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم مینا یوسف زاده

۱۲ اسفند ۱۳۹۷

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم مینا یوسف زاده، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش مبانی نظری اسلام پنج شنبه ۰۹/اسفند۱۳۹۷ ساعت ۱۳ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه سرکار خانم مینا یوسف زاده: تبیین ونقد سماع موتی و استغاثه به اولیاء الهی در اندیشه وهابیت.

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن پناهی آزاد.

استاد مشاور: جناب آقای دکتر گرامی

اساتید/استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سلیمانی بهبهانی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
در این پژوهش، موضوع تبیین و تحلیل انتقادی سماع الموتی و استغاثه به اولیای الهی(علیهم السلام) در اندیشه وهابیت مورد بررسی قرار گرفت.
از اختلافات وهابیت با سایر فرق اسلامی، اعتقاد به نفی سماع الموتی که یکی از مهمترین مبناهایی است که وهابیت بر اساس آن برخی اعمال مسلمین؛ از جمله: استغاثه، توسل، شفاعت… را در حد بدعت و شرک لحاظ می‌کند و حکم به تکفیر و قتل العام مسلمانان به ویژه شیعیان می‌دهد.
وهابیت برای اثبات عقیده باطل خود به شبهه‌پراکنی و بیان استدلال‌های سست و بی اساس روی آورده است، آنان با استدلال به ظاهر برخی نصوص قرآنی و تحلیل‌های روایی به این باور رسیده‌اند که با مرگ، ارتباط انسان با عالم دنیا پایان می‌یابد و روح منفک از جسم می‌شود.
وهابیت امروز به خوبی دریافته که اگر آنها به شنوایی اموات اعتراف نموده و آن را بپذیرند باطل بودن عقایدشان در زمینه استغاثه، توسل، شفاعت، تبرک و زیارت قبور… آشکار می‌شود.
در این نوشتار در قالب چهار فصل دلایل قرآنی و روایی وهابیت را در مسئله سماع الموتی و استغاثه به اولیاء الهی (علیه السلام) را بیان و نقد نمودیم و به نتایج قابل ذکری دست یافتیم از جمله:
ـ مسئله نفی سماع الموتی نزد وهابیت به معنای نفی مطلق شنوایی اموات نیست. سماع الموتی نزد ابن‌تیمیه، پدر فکری سلفی‌ها بطور اجمال و نزد ابن‌قیم یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های سلفی بطور تفصیلی مورد قبول است.
ـ وهابیت امروزه در مسأله سماع الموتی از اسلاف خود فرا رفته و علاوه بر مخالفت با قاطبه مسلمین در این باب با مشایخ خود نیز به مخالفت برخواسته‌اند.
ـ وهابیت بخوبی دریافته‌اند که مسئله سماع الموتی با برخی سنت‌های اسلامی مثل استغاثه، توسل و شفاعت… ارتباط تنگاتنگی دارد و به همین دلیل با نفی سماع الموتی این سنت‌ها را بدعت و شرک معرفی می‌کند تا حدی که حکم به تکفیر مسلمانان به ویژه شیعیان را صادر کرده و دستور قتل آنها را می‌دهد. و نکته آخر و بسیار مهم آن است که، وهابیت بخاطر صحیح جلوه دادن عقاید باطل خود، در مقابل عقاید اسلاف خود می‌ایستد، اخبار متواتر و آشکار را انکار می‌کند، و در برخی مسائل به تحلیل روی می‌آورد در حالی که شعار آنان عمل به محتوای ظاهری آیه و روایت است نه تأویل و تفسیر.
در این نوشتار از روش جمع‌آوری اطلاعات کتابخانه‌ای بهره گرفته‌ایم.

واژگان کلیدی
وهابیت، سماع الموتی، استغاثه، اولیاء.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها