گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم زهرا ظهوری زرندی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم زهرا ظهوری زرندی

۲۶ اسفند ۱۳۹۷

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم زهرا ظهوری زرندی، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش اخلاق اسلامی پنج شنبه ۲۳/۱۲/۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۵ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه سرکار خانم زهرا ظهوری زرندی: آثار اطاعت از ولایت فقیه (رهبری جامعه اسلامی) در رشد اخلاقی.

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر هدایتی.

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارجینی

اساتید/استاد داور: جناب آقای دکتر فدایی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
پژوهش حاضر تحت عنوان «آثار اطاعت از ولایت فقیه در رشد اخلاقی» به بررسی آثار و نتایج نیک اطاعت‌پذیری از ولایت فقیه در رشد و شکوفایی فضائل اخلاقی می‌پردازد. موضوع اطاعت از ولایت و رهبری از جمله مسائل مهم و مورد توجه در اسلام و اندیشه دینی است. نیز آراسته شدن به آداب و اصول اخلاقی از جمله اخلاق بندگی، فردی و اجتماعی در صورتی موجب کمال و مؤثر در نِیل انسان به رضوان الهی است که بر پایه‌های بنیادی استوار باشد. یکی از بنیادی‌ترین آموزه‌های دینی، ولایت است که به مانند روحی برای پیکر جامعه بوده و موقفی است که هر کس در آن باشد در مسیر رضایت و قرب الهی قرار خواهد گرفت. به علاوه برای گام نهادن در راه فلاح و رسیدن به کمال باید از یک انسان متعالی و کامل پیروی کرد. چرا که از نظر اسلام، حقیقت و اصل تشیع با پیروی کردن و تبعیت شکل می‌گیرد. ولایت فقیه و رهبری هم بهترین الگو و اسوه در صراط مستقیم به سمت اهداف والاست. نیز اطاعت از او یک ضرورت عقلی و دینی برای هر مسلمانی است و اثبات آن نیاز به بحث و ادله نداشته و هر انسانی با اندک اندیشه و تفکری به وضوح پی می‌برد که یا باید طالب حکومت دینی و جاری شدن احکام الهی بود و یا با خواری و ذلّت، تن به بافته‌ها و خواسته‌های طواغیت و ظالمان داد. در حقیقت، ولایت و متابعت از آن امری است که سعادت و شقاوت، خیر و شرّ، نفع و ضرر، بهشت و دوزخ و بالأخره نجات و هلاکت مردم به آن بستگی تامّ دارد و هر ملتی به هر کمالی که رسیده در اثر اطاعت پذیری و پیروی از ولیّ آن قوم بوده است.آثار و برکاتی که اطاعت از ولیّ فقیه در رشد فضائل اخلاقی داشته به این نحو است که آدمی در پرتو این تبعیت، متخلّق به صفات ارزنده‌ای در حوزه اخلاق بندگی از جمله ایمان و اعتقادی راسخ، تقوا، روحیه شکرگزاری و…، در حوزه اخلاق فردی نیز با تبعیت و الگو گیری از ولایت متخلّق به فضائلی مانند: اندیشه‌ورزی و قدرت تفکر والا، صبر و استقامت و پایداری، زهد، شجاعت و عزت نفس و… شده. نیز باعث بروز ارزش هایی در سطح اخلاق اجتماعی شده و افراد از بصیرت کافی و به موقع، روحیه ایثار و شهادت‌طلبی، عدالت و دادخواهی، تواضع و فروتنی و…. بهره‌مند خواهند شد. از این رو نتیجه گرفته می‌شود جامعه‌ای که از ولیّ و رهبر خود تبعیت واطاعت‌پذیری دارند، فضایل اخلاقی در افراد رشد یافته و از این طریق به تکامل و تعالی در همه عرصه‌های بندگی، فردی و اجتماعی خواهند رسید. مطالب این نوشتار به صورت فیش برداری و کتابخانه‌ای گردآوری شده و با استفاده از چیدمان منطقی و با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی نقش و آثار اطاعت‌پذیری از ولایت فقیه در رشد و شکوفایی اخلاق بندگی، اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی می‌پردازد.

واژگان کلیدی
اطاعت، ولایت فقیه، رهبری جامعه اسلامی، رشد اخلاقی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها