گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم فاطمه گودرزی طایمه

گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم فاطمه گودرزی طایمه

۷ مهر ۱۳۹۸

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم فاطمه گودرزی طایمه، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش اخلاق اسلامی چهارشنبه ۲۷/شهریور/۹۸ ساعت ۱۵ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه: مواجهه اخلاقی قرآن و اهل بیت (ع) با پدیده طلاق.

استاد راهنما: جناب آقای دکتر محمد جواد فلاح.

استاد مشاور: جناب آقای مجد فقیهی

اساتید/استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد هادی منصوری .

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
در اسلام سعی بسیاری برحفظ خانواده شده است اما در صورتی که ادامه زندگی امکان پذیر نباشد و همراه با عسر و حرج باشد، طلاق جایز شمرده است. همانگونه که اسلام برای خانواده از آغاز تشکیل خانواده برای هریک از اعضای آن قوانین اخلاقی دقیق و سنجیده‌ای تدوین کرده از قوانین اخلاقی مربوط به پایان نیز غافل نبوده است. بنابراین این نوشتار ترسیمی از مواجهه اخلاقی قرآن و اهل بیت علیهم السلام می‌باشد که به سه فصل قبل از طلاق و حین طلاق و پس از طلاق تقسیم شده است. همچنین وظایف اخلاقی را به سه بخش وظایف اخلاقی مشترک زوجین و وظایف اختصاصی و وظایف اخلاقی سایرین که شامل فرزندان، اقوام و بستگان و نهادهای قضایی و فرهنگی بر اساس آیات و روایات تقسیم کرده است. به طور مثال وظایف اخلاقی قبل از طلاق، شامل؛ خوش بینی به همسر، واقع بینی به زندگی، پرهیز از کینه جویی، رفق و مدارا، صلح و سازش و پرهیز از سطحی نگری و شتاب زدگی و… . می‌باشد. و در حین طلاق؛ شامل توجه به انصاف، عدم حرمت شکنی، میانه روی در طلاق، بدرقه همراه با معنویت، عدم تضییع حقوق، رفتار اخلاقی با بارداری ناخواسته، به نیکی رها کردن، عدم آسیب رسانی به یکدیگر، حفظ حدود الهی و… .. می‌باشد. و پس از طلاق وظایف مشترک زوجین مثل پرهیز از غیبت و کارشکنی در امر ازدواج مجدد، پرهیز از قطع رحم، پرهیز از خودآزاری، حفظ بهداشت جنسی و روانی، حفظ اصل صداقت، عدم مقایسه زندگی جدید با گذشته، پرورش روحیه امید و توکل و… .. اشاره کرد. وظایف اختصاصی زوج مثل رجوع اخلاقی زوج، حق ملاقات با کودک، زمینه سازی برای بازگشت زوجه به زندگی پس از طلاق، و وظایف اخلاقی سایرین، تقویت روحیه زوجین، تسهیل ازدواج مجدد و… .. است. این پژوهشبه روش توصیفی تحلیلی و بتنی بر آموزه های قرآن و روایات به بررسی نقش اخلاق در مراحل طلاق می‌پردازد چرا که؛ نوع تعامل و رفتار زوجین با هم اعم از، کنش و واکنش‌ها در مراحل طلاق نقش اساسی در اخلاقی زیستن زوجین دارد. یافته‌های پژوهشی هم نشان می‌دهد که پدیده طلاق بر اساس آیات و روایات، زمینه ایجاد بستری مناسب جهت به فعلیت رساندن برخی رفتارهای اخلاقی زوجین و سایرین و نهادینه شدن این رفتارهای اخلاقی در جامعه اسلامی خواهد بود که می تواند حتی زمینه پرهیز از تحقق طلاق گردد. همچنین نهادهای فرهنگی و قضایی نقش موثری در نهادینه کردن این رفتارهای اخلاقی در مراحل طلاق خواهند دارند. برای تحقق اخلاق طلاق راهکارهایی ارائه گردید که مهم ترین آن توجه به این نکته است که زوجین و سایرین و فرزندان، هریک مهارتهای دانشی وبینشی و عملی اخلاقی را فراگیرند.

واژگان کلیدی
اخلاق اسلامی، اخلاق خانواده، اخلاق طلاق، مواجهه اخلاقی، آیات و روایات، اهل بیت طاهرین.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها