گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم سیده محدثه میرزاپور رضایی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم سیده محدثه میرزاپور رضایی

۶ بهمن ۱۳۹۸

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم سیده محدثه میرزاپور رضایی، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش تاریخ و تمدن اسلامی پنج شنبه ۳/بهمن/۹۸ ساعت ۱۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه: نقش استعمار نو در فرهنگ دوره پهلوی.

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر الهامی.

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید احمدی.

اساتید/استاد داور: جناب آقای دکتر دانش کیا.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده

پس از جنگ جهانی دوم عصر استعمار نو در جهان آغاز گردید، به دلیل اهمیت اقتصادی و سوق الجیشی ایران، تلاش‌های استعمار نو در کشور، به تدریج آغاز شد. از مهم‌ترین اهداف آنان، نفوذ و تغییر فرهنگ ایران بوده است. در میان مطالعات و پژوهش‌های معاصر این پدیده، کمتر مورد بررسی و تحلیل علمی قرار گرفته است. به نظر می‌رسد استعمار با بهره گیری از نهادهای جدید و مخفی نبض نهاد‌ها و دستگاه‌های فرهنگی کلان کشور، را در دست گرفت و فناّوری‌ها و رسانه‌های جدید و جمعی از قبیل: رادیو، سینما، تلوزیون و مطبوعات عصر پهلو را در راستای متزلزل ساختن فرهنگ اصیل اسلامی ـ ایرانی بکار گرفته بود. بی‌تردید هدف استعمار نو تضعیف و نهایتاً تخریب چهره اسلامی و هویت فرهنگی جامعه ایران و جایگزینی نوعی فرهنگ سکولاریستی، اومانیستی و شبه مدرن با بن مایه‌های نیرومند ابتذال اخلاقی بوده است.

پژوهش پیش رو، با روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر منابع و اسناد اولیه در صدد بررسی نقش استعمار نو در عرصه فرهنگی ایران عصر پهلوی می‌باشد. دستاوردهای پژوهش نشان می‌دهد که: پیامد حرکت‌های مخفی استعمار نو در نهاد‌های فرهنگی و نوین، تغییر آرام سبک زندگی مردم مسلمان ایران بود که با کمک عوامل داخلی صورت گرفت، دگرگون سازی الگوی مصرف در جامعه از یک سو و الگوسازی مدل غربی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین گسترش فساد در دربار، اقشار مردم، بویژه در نسل جوان برای تغییر فرهنگ و دور نگهداشتن جامعه از مسائل سیاسی، از دیگر اهداف استعمار بوده است؛ تا آنان بدون دغدغه، به تحکیم سلطه اقتصادی و سیاسی پرداخته و به چپاول ذخایر نفتی، معدنی و… مملکت نائل آیند.

واژگان کلیدی

استعمار، استعمارنو، فرهنگ، استعمار فرهنگی، دوره پهلوی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها