گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم سهیلا محمودی قادی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم سهیلا محمودی قادی

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم سهیلا محمودی قادی، مقطع کارشناسی ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاق اسلامی چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۹۹ ساعت ۱۳:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه: آموزش اخلاق به کودکان با تأکید بر راستگویی، نظم و پاکیزگی.

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر هدایتی.

استاد مشاور: سرکار خانم دکتر زهره عباسی.

استاد داور: جناب آقای دکتر سید علی حسینی زاده،

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه پرداخت.

در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

چکیده
کودکی مهمترین و حساس‌ترین مرحله رشد تحولی انسان است و آموزش فرآیندی پیچیده است که با پیشرفت علم پیچیده‌تر نیز شده است. آموزش به کودکان با توجه به اثرگذاری بیش‌تر و تعیین کننده بودن نسبت به آینده زندگی کودک و جامعه، نیازمند طی فرآیندی هدفمند می‌باشد. اخلاق در سعادت آدمی در حیات دنیوی و زندگی جاودان او بسیار مهم است بنابراین در بین آموزش‌های مختلف مورد نیاز کودک، بسیار حائز اهمیت دارد. هر آموزش هدفمندی نیازمند طی کردن فرآیندی نظام یافته‌ای است که بر مؤلفه‌های خود استوار است. این تحقیق به روش توصیفی تحلیلی با برداشت از کتب اخلاق و روان‌شناسی به مؤلفه‌های اساسی فرآیند آموزش اخلاق به کودکان می‌پردازد. آموزش اخلاق به کودکان باید با توجه به اصول محبت و مهرورزی، تکریم و تعزیز، تناسب، اولویت، تدریج، مدارا و استمرار صورت پذیرد. این آموزش با استفاده از روش‌های دانش افزایی، عقل ورزی، تفکر نقاد، تفکر خلاق، ایمان افزایی، تقویت تقوی و خود مهارگری، مدیریت تمایلات، مدیریت هیجان‌ها، زیبا سازی و هنر، مسئولیت‌پذیری، اصالت بخشی به جنبه روحانی انسان، تشویق، تغافل، تنبیه، الگودهی، تکرار و عادت دادن، دستور دادن، آداب‌آموزی در قالب برنامه و انس دادن با سختی‌ها انجام می‌شود و قالب‌های ایفای نقش، داستان، شعر، بازی، بارش مغزی، نمایش و رسانه‌های صوتی و تصویری قالب‌های مناسبی برای انتقال آموزش اخلاقی به کودکان می‌باشند. از آن جهت که میان موضوعات اخلاقی مختلف، سه اخلاق راستگویی، نظم و پاکیزگی از نقش آفرین‌ترین فضیلت‌ها هستند که می‌توانند در تمام زندگی کودک اثر گذار باشند، از این رو به کاربست و ملاحظات اختصاصی اصول، روش‌ها و قالب‌های بیان شده و طرح درس‌هایی به عنوان نمونه پیرامون سه اخلاق راستگویی، نظم و پاکیزگی پرداخته می‌شود.

واژگان کلیدی
آموزش اخلاق، کودک، راستگویی، نظم، پاکیزگی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها