گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم مرضیه کمالی فیروزآبادی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم مرضیه کمالی فیروزآبادی

۴ مهر ۱۳۹۷

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم مرضیه کمالی فیروزآبادی، مقطع کارشناسی­ ارشد، گرایش اخلاق­ اسلامی سه­ شنبه ۱۳۹۷/۰۴/۱۹ ساعت ۱۳:۴۵ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه سرکار خانم مرضیه کمالی فیروزآبادی: چیستی نظم و تأثیر آن بر اخلاق.

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر بهروز محمدی منفرد.

اساتید/استاد داور: جناب آقای دکتر محمد جواد فلاح و حجت الاسلام و المسلمین دکتر هدایتی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
این پژوهش با عنوان (چیستی نظم و تأثیر آن بر اخلاق) در صدد است تا اهمیت رعایت نظم را در زندگی فردی و اجتماعی و آثار آن را در پیشرفت و سعادت فردی و اجتماعی و نیز ارتباط آن را با مقوله اخلاق مورد بررسی قرار دهد. سپس به بررسی مصادیق و مؤلفه‌های نظم پرداخته و نقش نظم را در اخلاق نظری و سپس در اخلاق عملی مورد بررسی قرار دهد.

هدف پژوهش حاضر، بسترسازی پژوهش‌های کلان در حوزه نظم، آشنایی با حقیقت نظم در متون اخلاقی، بسترسازی برای اخلاقی زیستن و تحقق رفتارهای اخلاقی در جامعه است. این پژوهش از پژوهش‌های کاربردی در حوزه اخلاق اسلامی است که با استمداد از اسناد نوشتاری و کتابخانه‌ای به پردازش داده‌ها پرداخته و با جستاری در آیات و روایات مرتبط، این مسأله را بررسی می‌کند.

از آنجا که با بررسی‌های به عمل آمده پی بردیم که در رابطه با موضوع پژوهش (چیستی نظم و تأثیر آن بر اخلاق) به طور مستقل تحقیق و بررسی صورت نگرفته است و بیشتر مطالب موجود به صورت پراکنده و مستقل به موضوع نظم و اخلاق پرداخته‌اند. بنابراین تلفیق این دو موضوع به نظر، جنبه نوآوری موضوع می‌باشد. درواقع می‌توان گفت: وجود نظم و برنامه‌ریزی در اخلاق نقش شایانی دارد. چرا که انسان منظّم می‌تواند الگوی رفتاری خوبی برای دیگران باشد. و افراد منظّم با بهره‌برداری بهینه از فرصت‌ها و انجام امور زندگی با آرامش بیشتر نقش خطیری را در الگوی اخلاق حسنه برای دیگران ایفا می‌کنند.

افرادی که دارای نظم کاری می‌باشند و به امور زندگی به بهترین وجه و مناسب‌ترین صورت می‌پردازند به اهداف مطلوب خود زودتر دسترسی می‌یابند و انجام مداوم، حساب‌شده و منطقی و جهت‌دار باعث ارشاد و هدایت فعالیت‌های جمعی می‌شود. و فرد منظّم با انجام خردمندانه فعالیت‌ها و نیازمندی‌ها در زمان خاص کارهای خود را درست و به موقع انجام می‌دهد و همه اینها بیانگر ارتباط نظم در آینه اخلاق می‌باشد.

واژگان کلیدی
نظم، برنامه‌ریزی، اخلاق، نظم اجتماعی، آثار نظم.

 

منبع خبر : امور پایان نامه ها