گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم فاطمه علیمردی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم فاطمه علیمردی

۲۶ آبان ۱۳۹۷

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم فاطمه علیمردی، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش مبانی نظری اسلام چهارشنبه ۱۳۹۷/۰۸/۲۳ ساعت ۸ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه سرکار خانم فاطمه علیمردی: حقیقت وحی و انتساب قرآن به خدا از منظر آیت الله جوادی و آیت الله سبحانی.

استاد راهنما: جناب آقای دکتر علیمردی.

استاد مشاور: جناب آقای دکتر ابوذر رجبی

اساتید/استاد داور: سرکار خانم دکتر رودگر.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده

از آنجا که وحی به عنوان یک منبع الهی پشتوانه مهمی برای عقل، جهت رسیدن انسان به کمال مطلق به شمار می‌آید، اندیشمندان زیادی در رابطه با آن بحث کرده‌اند که از جمله آنها استاد جوادی آملی و استاد سبحانی هستند، که دیدگاه آنها در این پایان‌نامه مورد بررسی قرار گرفته است. مساله مورد پژوهش این است آیا این دو عالم دینی در خصوص وحی، و حقیقت آن نظر یکسانی دارند و در مواجه با قرآن چگونه آن را به خداوند منتسب می کنند؟ و چه پاسخ هایی به شبهات موجود در این راستا می دهند؟
روشی که برای دستیابی به پرسشهای موجود اتخاذ گردیده است، گزارش و توصیف دیدگاه‌های دو عالم و در نهایت مقایسه آن دو با هم صورت گرفته است. آیت‌الله جوادی آملی به وحی از دو زاویه نگریسته است: یکی از جهت فاعل و وحی‌کننده و دیگر از جهت قابل و دریافت‌کننده، از جهت اعطا کننده وحی، عبارت از نوعی القای پنهان که خداوند، به بنده‌اش القا می‌کند. وحی از ناحیه گیرنده عبارت از: مشاهده حضوری همه حقایق. آیت الله سبحانی نیز می‌فرمایند: پیامبر [ص] علت مادی و قابلی وحی است، به این معنا که وحی در یک بستر آماده و مناسب که همان قلب پیامبر باشد نازل می‌شود. و در خصوص انتساب قرآن به خدا استدلال می‌کنند که: در قرآن بیش از سیصد مرتبه، کلمه «قل» به کار رفته است و از آن استفاده می‌شود که الفاظ هم، از جانب خداست زیرا معنا ندارد پیامبر خودش را مخاطب قرار دهد و از کلمه «قل» استفاده کند. و همچنین در قرآن برای وحی، عناوین «کلام الله» و «کتاب الله» استفاده شده که شامل لفظ وحی هم می‌شود. زیرا کلام «ما یتلفظ به» است و «کتاب» نیز به معنی «مکتوب» است و چیزی که «مکتوب» است «ملفوظ» نیز می‌باشد.

واژه کلیدی
حقیقت، وحی، انتساب، قرآن، خدا، نبوت

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها