گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم زینب بیشه ای

گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم زینب بیشه ای

۲۸ آبان ۱۳۹۷

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم زینب بیشه ای، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش مبانی نظری اسلام پنج شنبه ۱۳۹۷/۰۸/۲۴ ساعت ۹ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه سرکار خانم زینب بیشه ای: بررسی مقایسه ای علم دینی از منظر آیت الله مصباح و آیت الله جوادی (چیستی، ویژگی ها و آثار و نتایج،بررسی مقایسه ای در هر ۴ مورد).

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر میرسپاه.

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی پور.

اساتید/استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدنژاد.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
در کرسی­های علمی موجود به دلیل بی­ارزش دانستن علوم غیرتجربی زمینه­ی رشد نظریه­ی علم­دینی فراهم نیست. از همین روی متفکرین مسلمان از آنجا که باوردارند بدون داشتن نظام فکری صحیح دینی، تمدن اسلامی به پویایی و تحرّک گذشته­ی خویش بازنمی­گردد و اخلاقیات در نظام علمی موجود روز به روز به انحطاط بیشتری می­رسد، تبیین علم دینی را از دغدغه­های مهم خویش برای رسیدن به قوانین دینی، مراکز علمی اسلامی و در نهایت تأسیس تمدنی اسلامی قرار داده در جهت معرفی دقیق علوم دینی آثار بسیاری برجای نهاده­اند.

این پژوهش با عنوان بررسی علم دینی از منظر استاد مصباح­یزدی و استاد جوادی­آملی به روش توسعه­ای، نظری و کتابخانه­ای به معرفی ابعاد مختلف نظریات علم دینی از منظر این اساتید پرداخته است. درواقع با واکاوی نظریات این دوتن از متفکرین بزرگ اسلامی در جهت تغییر نگاه محافل علمی به علوم دینی، به جزئیات این نظریات پرداخته و نشان دادیم که نظریات این اساتید می تواند در تشکیل نظام علمی براساس دین، نقش مهمی ایفا نماید.

استاد مصباح­یزدی و استاد جوادی­آملی، نظریه­ی خود را براساس بنیان­های برگرفته از حکمت متعالیه بیان­کرده­اند. در این پژوهش نیز پس از استخراج این مبانی – معرفت شناسی، هستی شناسی و انسان شناسی – علم دینی را در منظر ایشان تبیین کرده و شباهات و تفاوت­های موجود را روشن ساختیم.

پژوهش موجود به این نتیجه رسیده­است که نگاه این دوبزرگوار در زوایای گوناگون مکمل یکدیگر بوده و نقاط ضعف و قوت یکدیگر را پوشش می­دهد. تفاوتی که در نگاه اساتید به علوم توصیه­ای و توصیفی وجود دارد – که منشأ اختلاف نگاه ایشان در زمینه­ی علم دینی هم شده است – از یافته­های این تحقیق است.

کلید واژه
علم، دین، علم دینی، علم توصیفی، علم توصیه‌ای، مبانی علوم.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها