گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای حسین محمدهاشمی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای حسین محمدهاشمی

۳ آذر ۱۳۹۷

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای حسین محمدهاشمی، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش مبانی نظری اسلام سه شنبه ۱۳۹۷/۰۸/۲۹ ساعت ۱۶ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه جناب آقای حسین محمدهاشمی: تبیین وظایف فرهنگی حاکم اسلامی از دیدگاه روایات معصومین علیهم السلام.

استاد راهنما: جناب آقای دکتر گرامی.

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر عرفان

اساتید/استاد داور: جناب آقای دکتر ابوذر رجبی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
با توجّه به ماهیّت حکومت اسلامی،‌ یکی از مهم‌ترین وظائف حاکم، وظائف وی در حوزه فرهنگ است. یکی از مهم‌ترین منابع، برای استخراج وظائف فرهنگی حاکم اسلامی، روایات معصومین(علیهم‌السّلام) و سیره‌ی حکومتی برخی از ایشان است. با توجّه به تعاریفی که از فرهنگ، صورت گرفته، مهم‌ترین مؤلّفه‌های آن، عبارتند از باورها و اعتقادات، ارزش‌ها و اخلاقیّات، علم و دانش، عادات و رسوم آیینی و قانون. بنابر این، وظائف حاکم اسلامی، در حوزه‌ی فرهنگ باید در این پنج محور اصلی، پیگیری شود. بر این اساس، حاکم اسلامی، موظّف است در حوزه‌ی باورها و اعتقادات، به تبیین، ترویج و تعمیق باورهای دینی از طریق آموزش و برجسته ساختن نمادهای دینی در جامعه و همچنین به مبارزه با بدعت‌ها و باورهای ضدّ دینی بپردازد؛ و در حوزه‌ی ارزش‌ها و اخلاقیّات، به بسط و گسترش اخلاقیّات از طریق دعوت عملی به فضائل اخلاقی و تقویت انسجام فرهنگی و همچنین به مبارزه با ضدّ ارزش‌های دینی در جامعه بپردازد؛ و در حوزه علم و دانش، به بسط و توسعه علوم عقلی، نقلی، ادبی و طبیعی از طریق راه‌کارهایی همچون آموزش مستقیم‌ یا به واسطه افراد شاخص علمی بپردازد؛ و در حوزه عادات و رسوم آیینی، به مبارزه با خرافات موجود در جامعه و سنّت‌های باطلی همچون اشرافی‌گری و عادات غلطی همچون اسراف و مصرف‌گرایی بپردازد؛ و در حوزه قانون می‌بایست، روح قانون را در جامعه حاکم نماید و با بی‌قانونی مبارزه نماید و حقّ برابری همگان مقابل قانون را در جامعه اجرایی کند. هدف علمی این پژوهش نشان دادن برنامه‌دار بودن اسلام، در زمینه مدیریّت فرهنگی و تبیین صحیح کاربرد آموزه‌های دینی در حوزه‌ی تقنین و اجراء، بود و نتیجه‌ی آن در حکومت‌های اسلامی که بر مبنای قانون اسلامی تشکیل شده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

واژگان کلیدی
فرهنگ، حاکم اسلامی، وظیفه، باور، ارزش، عادات، قانون، علم.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها