گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای امین بای

گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای امین بای

۳۰ دی ۱۳۹۷

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای امین بای، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش مدیریت فرهنگی شنبه ۲۹/۱۰/۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه جناب آقای امین بای: مولفه های مدیریت فرهنگی از دیدگاه امام صادق (ع) با تاکید بر حدیث جنود عقل و جهل.

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضایی.

استاد مشاور: جناب آقای دکتر رحمانی

اساتید/استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابروش .

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
در این پژوهش با توجه به اهمیت موضوع مدیریت فرهنگی و وجود پر تعداد سازمان های مرتبط، به بررسی و استخراج مولفه های مدیریت فرهنگی از مبانی اسلامی پرداخته شده است. در این تحقیق مولفه های مدیریت فرهنگی از دیدگاه امام صادق (علیه السلام) با تاکید بر حدیث جنود عقل و جهل تبیین گردیده است.
این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون و ابزار تحلیل شبکه مضامین به ۱۸ مولفه برای مدیریت فرهنگی دست پیدا کرده است که در دو گروه مولفه های تبشیری و مولفه های تنذیری قرار می گیرند. متن اصلی با استفاده از لغت نامه های عربی به فارسی و رجوع به دیگر لغت نامه ها، مقالات، کتب روایی و تفسیری مختلف به مضامین پایه تبدیل شده اند تا برای تحلیل مورد استفاده قرار بگیرند.
مولفه متفاوتی که در این پژوهش در مقایسه با سایر پژوهش‌ها به دست آمده است مولفه «ارتباطات فراسازمانی» است. با توجه به این مولفه، به سازمان به مثابه جزئی از یک کل در گستره جهان هستی، نگریسته می شود. یک کل که مدیریت آن با قادر متعال است و ارتباط با آن از ملزومات سازمان می‌باشد. این دیدگاه، مدیریت جزیره‌ای و عدم توجه و ارتباط با مجموعه‌ای که در آن قرار گرفته است را منتج به افول تدریجی سازمان می‌داند.

واژگان کلیدی
مدیریت، فرهنگ، مدیریت فرهنگی، امام صادق ( علیه السلام)، حدیث جنود عقل و جهل.