گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای علیرضا نرگسی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای علیرضا نرگسی

۱۷ بهمن ۱۳۹۷

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای علیرضا نرگسی، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش مشاوره چهارشنبه ۱۷/بهمن/۹۷ ساعت ۷:۱۵ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه جناب آقای علیرضا نرگسی: آسیب شناسی روابط فرازناشویی و راههای مقابله با آن بر اساس دانش روانشناسی و منابع اسلامی.

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر جدیری.

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر هادی

اساتید/استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوترابی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورت‌جلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
از جمله مشکلاتی که در خانواده‌ها روبه افزایش است و آسیب‌ها و پیامدهای زیان‌باری به دنبال دارد، روابط فرازناشویی است. هدف از این پژوهش، بررسی و تبیین عوامل روابط فرازناشویی، آسیب‌ها و راه‌های مقابله با آن می‌باشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. واحد تحلیل در این تحقیق، جملات، واژه‌ها و موضوع می‌باشد و اطلاعات، از طریق مراجعه به پایان‌نامه‌ها، مقالات، کتاب‌ها، نرم‌افزارها و سایت‌های مختلف در این زمینه استخراج شده است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که عوامل مختلفی در وقوع روابط فرازناشویی مؤثر می‌باشد. از جمله این عوامل می‌توان به سبک دلبستگی، سبک هویت، مصرف مواد و مشروبات الکلی، دوستان و همسالان، اینترنت و ماهواره اشاره کرد. برخی از آسیب‌هایی که این روابط به‌دنبال دارند عبارتند از: قتل، ضرب و شتم، طلاق، افسردگی، بی‌اعتمادی و علائمی شبیه علائم استرس پس از سانحه. راه‌های مختلفی برای مقابله با این روابط وجود دارد که می‌توان به مواردی همچون، مشاوره گروهی، درمان هیجان‌مدار، درمان بخشش محور و درمان پردازش شناختی اشاره کرد. نتایج به دست آمده از منابع اسلامی نیز نشان می‌دهد که عوامل مختلفی در وقوع روابط فرازناشویی مؤثر است که می‌توان به عواملی مانند بی‌عفتی، بی‌غیرتی، غنا و خیانت به دیگران اشاره کرد. همچنین برخی از آسیب‌هایی که این روابط به‌دنبال دارد عبارتند از: قساوت قلب، خشم و غضب پروردگار، از بین رفتن رزق و روزی، عذاب دردناک، غم و اندوه، مرگ ناگهانی، دشمنی با اهل بیت (علیهم السلام)، میل به گناه و بداخلاقی. راه‌های مختلفی برای مقابله با این روابط در منابع اسلامی وجود دارد که می‌توان به مواردی همچون، اجرای حدود و مجازات اسلامی، تربیت دینی، ادب و حیاء، اطلاع از پیامد خیانت و پاداش ترک آن، عفت‌ورزی، غیرت‌ورزی، کنترل نگاه، توسل به معنویات و ترک غنا و موسیقی حرام اشاره کرد.

واژگان کلیدی
روابط فرازناشویی، خیانت زناشویی، بی‌وفایی، آسیب‌شناسی، راه مقابله، درمان خیانت، روان‌شناسی، منابع اسلامی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها