گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای ایمان مرادی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای ایمان مرادی

۶ اسفند ۱۳۹۷

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای ایمان مرادی، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش آشنایی با منابع اسلامی چهارشنبه ۱۳۹۷/۱۲/۰۱ ساعت ۱۷ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه جناب آقای ایمان مرادی: تحلیل سبک بیانی و آموزه های صحیفه سجادیه درباره ماه مبارک رمضان.

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حیدری فر.

استاد مشاور: جناب آقای مجد فقیهی

اساتید/استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر عشایری.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
این نوشتار با عنوان «تحلیل سبک بیانی و آموزه‌های صحیفه سجّادیه در باره ماه رمضان» است واهمیت آن بدین شرح است که دعاهای امام سجّاد علیه‌السلام از سبک هنری و ادبی ِویژه‌ای برخوردار است، و توجه به این بُعد که با رویکرد ادبی و زیباشناختی شناخته می شود بسیار ضروری است. محققین در طول تاریخ در نوشتارها و بیاناتشان به رویکردهای فلسفی، عرفانی و اخلاقی ادعیه صحیفه سجّادیه پرداخته اند و تعداد انگشت شماری به ابعاد ادبی و زیباشناختی ادعیه صحیفه سجّادیه پرداخته‌اند، اما مع الاسف این بُعد از ادعیه با همه اهمیتی که دارد به دست فراموشی سپرده شده است.
روش اجرایی این تحقیق ترکیبی از نقلی وحیانی و ادبی زبان شناختی است که تحلیل اطلاعات آن تحلیلی توصیفی و مفهومی و گزاره‌ای است و اطلاعات آن نیز با جستار در اسناد نوشتاری و سامانه‌های رایانه‌ای و نرم‌افزارهای علمی، گردآوری‌شده است. این پژوهش بر واکاوی سبک‌شناسی ادعیه رمضانیّه صحیفه سجّادیه با بهره‌گیری از میراث عربى ـ اسلامى وابسته است و درصدد یافتن تفاوت سبک دعاهای صحیفه سجّادیه با سبک‏هاى بشرى در شعر و نثر و سایر ادعیه ماثوره معصومین علیهم‌السلام است. به کارگیری اسلوب بلاغت در این نوشتار هم چون زیبایی الفاظ، سجع و آهنگ گفتار، حالات موسیقایی، نظم شگفت و تألیف بدیع، موقعیت شناسی و مقتضای حال، استفاده از استعارات، تشبیهات، کنایات و تعریضات و حالات نیایش‌ها و ادعیه و سوز مناجات برای گوینده آن… از دیگر فنون و سبک‌های برجسته صحیفه سجّادیه است که تأثیر شگرفی بر جان انسان می‌گذارد و به هنگام تلاوت، قلب شنوندگان را می‌رباید.
دقّت در سطح محتوا و معارفی صحیفه مبارکه سجّادیه، اقیانوس بی‏کرانی از معارف نیایشهای این کتاب مانند معارف اندیشه‌ای و اصول اعتقادی، انگیزشی و اخلاقی، اجتماعی، معارف فردی و عبادی و…. را در مقابل دیدگان ظاهر می‌سازد. حضرت در این ادعیه با الفاظ و عباراتی جدید در قالب نیایش به همگان تعلیم خداشناسی و خدایابی و خودشناسی و راه و راهنما شناسی داده، همو به کمک، تشبیه، مجاز، کنایه و استعاره و سایر اسلوب بلاغی سعی وافر بر آن داشته تا به نحوی افق دید و سطح اندیشه و تفکر خود را برای دیگران مجسّم نماید.

واژگان کلیدی:
سبک شناسی، تحلیل سبک بیانی صحیفه سجّادیه، سبک زبانی صحیفه سجّادیه، سبک آوایی صحیفه سجّادیه، سبک بلاغی صحیفه سجّادیه، ادعیه رمضانیّه صحیفه سجّادیه.