گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم کوثر میرزایی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم کوثر میرزایی

۶ اسفند ۱۳۹۷

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم کوثر میرزایی، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش مبانی نظری اسلام چهارشنبه ۱۳۹۷/۱۲/۰۱ ساعت ۱۸:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه سرکار خانم کوثر میرزایی: تبیین و ارزیابی کاربست عقلانیت در مسئله حقانیت معارف اسلام.

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن پناهی آزاد.

استاد مشاور: جناب آقای دکتر ابوذر رجبی

اساتید/استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمد غفاری قره باغ.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
دستیابی و تعریف معرفت صادق و تمیز آن از باور‌های کاذب، دغدغه اصلی بشر در طول تاریخ بوده است. اسلام همواره به عنوان یکی از تأثیرگذارترین ادیان الهی مطرح بوده و هست؛ لذا معارف آن دائما مورد سنجش عقلانی و نقادی اندیشمندان قرار می‌گرفته است و ایشان به دنبال راهی برای فهم صدق معارف آن و معیاری برای تمیز گزاره‌های صادق از کاذب بوده‌اند. متفکران مسلمان در مقام ثبوت و ملاک شناخت صدق قضایای اسلامی، قائل به تئوری مطابقت شده‌اند و در مقام اثبات و معیار تمیز معرفت صادق از کاذب، تئوری مبناگروی را اتخاذ نموده‌اند. در این تحقیق کاربست عقلانیت در اثبات صدق معارف اسلامی با مدد گرفتن از اصل‌الواقع (مطابقت معرفت صادق با واقع) و اصل بداهت (مبناگرایی و بازگشت گزاره‌های زیرساختی معارف اسلام به اولیات و اصل استحاله اجتماع نقیضین)، شکل می‌گیرد و سپس عقل با استفاده از اصل حکمت به توجیه گزاره‌های روبنایی معارف اسلامی مبادرت می‌ورزد. در نهایت برای اثبات حقانیت معارف اسلام چهارچوبی عقلانی و ملاک و معیاری ثابت ارائه می‌شود که در طول زمان کارایی خود را حفظ خواهد کرد و تمام معارف اسلامی در آن قابل ارزیابی خواهند بود. این تحقیق از نوع تحلیلی ـ استدلالی بوده و از روش کتابخانه‌ای بهره برده و از کتب برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شده است.

واژگان کلیدی
عقل، عقلانیت، حقانیت، اسلام، معرفت دینی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها