گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم زهرا لطفی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم زهرا لطفی

۴ آبان ۱۳۹۸

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم زهرا لطفی، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش تاریخ و تمدن اسلامی چهارشنبه ۱/آبان/۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه: پیامدهای فرهنگی _ تمدنی قیام عاشورا در انقلاب اسلامی.

استاد راهنما: جناب آقای دکتر سید ضیاء الدین میرمحمدی.

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیرمحسن عرفان

اساتید/استاد داور: جناب آقای دکتر سیاه پوش .

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
واقعه عاشورا به‌عنوان یکی از منابع مهم قدرت در تفکر و ایدئولوژی اسلام و به‌ویژه شیعه به‌شمار می‌رود که باید تئوری‌پردازی شده و مبانی اصیل و مهم این رویداد عظیم روشن گردد. ماهیت انقلاب اسلامی ایران نیز برگرفته از همین قیام عاشوراست. برهمین اساس، انقلاب اسلامی با توجه به دستاوردهای عمیق در بخش فرهنگ و دیگر عرصه‌ها ـ که برآمده از حماسه عاشوراست ـ این توانمندی را دارد که در افق پیش‌روی و با کامیابی در عرصه‌های مختلف، بتواند به‌عنوان الگویی موفق از یک کشور اسلامی و نمونه‌ای برای به‌منصه ظهور رساندن توانمندی‌های تمدن اسلامی، به تصویر کشیده شود.
این پژوهه با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی و با هدف نهادینه‌سازیِ رویکرد تحلیلِ کیفی به آموزه‌های دینی، می‌کوشد الگویی نظام‌مند از نقشِ فرهنگی و تمدنی امام حسین× در جریان واقعه کربلا ارائه کند تا گامی مؤثر در توسعه مباحث تجزیه و تحلیل عاشورا و انقلاب اسلامی بردارد و پیامدهای فرهنگی ـ تمدنی قیام عاشورا در انقلاب اسلامی را بازکاوی نماید و این فرضیه را محک بزند که قیام عاشورا، دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فرهنگی ـ تمدنی ارزشمندی است و در انقلاب اسلامی نقشی بنیادین داشته است.
بازنمایی ابعاد ناگفته واقعه عاشورا و پیامدهای فرهنگی و تمدنی آن در انقلاب اسلامی، نقطه آغازی است که این جستار، برای ارائه تصویری روشن از بحث برمی‌گزیند. نقش عاشورا در هویت فرهنگی، مهندسی فرهنگی جهاد و مقاومت، آفرینش‌های هنری، خلق تمدن و فرهنگ معیار انقلاب اسلامی، خلق مظاهر تمدنی و … از جمله مباحث مورد تأکید در این نوشتار است.
پایان‌نامه حاضر بنا دارد؛ به بررسی پیامدهای فرهنگی و تمدنی نهضت عاشورا در انقلاب اسلامی بپردازد.

واژگان کلیدی
فرهنگ، پیامدهای فرهنگی، تمدن، پیامدهای تمدنی، قیام عاشورا، انقلاب اسلامی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها