گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای روحاله رحمانی شمسی
۲۰ آبان ۱۳۹۸به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای روحاله رحمانی شمسی، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش مدیریت فرهنگی یکشنبه ۳۱/شهریور/۹۸ ساعت ۱۶:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید
موضوع پایان نامه: مدل امر به معروف و نهی از منکر در مراکز آموزش عالی.
استاد راهنما: جناب آقای دکتر ویسی.
استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابروش
اساتید/استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر دهقان .
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.
در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.
چکیده
اسلام دارای نظام و قوانین خاصی است تا درستی راه جامعه و مسیر اجتماع و رسیدن به اهداف والای آن را که همانا سعادت دنیوی و اخروی جامعه بشری است تضمین نماید. یکی از این قوانین خاص، فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر میباشد. فریضهای که عمل به آن موجبات عمل به واجبات دیگر را فراهم ساخته و ترک آن، تعطیلی بسیاری از احکام دینی را موجب میشود.
با حضور مؤمنان واقعی در جامعه شدت تأثیر آسیبهایی که در غیبت این دو فریضه الهی جامعه را تهدید میکند و باعث ایجاد بحرانهای مختلف اجتماعی میشود کاهش مییابد و یا حتی این حضور مانع بوجود آمدن آن آسیبها میشود. برای استفاده از این فریضه جهت کاهش و جلوگیری از به وجود آمدن بحرانها، کنترل و نظارت ناهنجاریها نیازمند شناسایی سبکهای امر به معروف و نهی از منکر در جوامع مختلف هستیم. چرا که اسلام به ساز و کار امر به معروف و نهی از منکر برای جلوگیری از آسیبها و ناهنجاریها اندیشیده است.
یکی ازاین جوامع مراکز آموزش عالی ودانشگاهی است. دراین مراکز احتمال بودن ناهنجاریهایی که مانع رشد، پیشرفت و فرهنگ متعالی آن مراکز میشود وجود دارد. از آنجایی که این مراکز از حساسیت ویژهای برخوردارند میتوان برای رفع ناهنجاریها و یا ارتقای ارزشها و هنجارها از این فریضه کمک بگیریم.
بر این اساس لازم است به چند مقوله همت گماریم در ابتدا باید به ویژگیها و شرایط دانشگاهیان و مراکز آموزش عالی اشاره کنیم (مامور عنه) در ادامه به شرایط و ضوابط شخص امر یا ناهی اشاره شود (مامور و ناهی) و در کنار ان به معروفها یا منکرها اشاره گردد (مامور به و مامور عنه) و در اخر به سبک و شیوه مناسب این حوزه اشاره گردد (مدل و روش).
امر به معروف و نهی از منکر در مراکز آموزش عالی و دانشگاهها باید با روشها و سبکهای ویژهای صورت بگیرد. با استفاده از دیدگاههای حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری(مدظله)، آموزههای دینی و نظرات خبرگان و نخبگان که در مراکز آموزش عالی و دانشگاهی حضور دارند میتوان سبک و الگویی مناسب برای تحقق امر به معروف و نهی از منکر به دست آورد تا بتوان حساسیتها و ناهنجاریها را مرتفع و از آثار ارزشها و هنجارها بهره گرفت. همچنین مراکز آموزش عالی را در ابعاد مختلفی چون معرفتی، رفتاری، نگرشی و …. ارتقا داد.
واژگان کلیدی
دانشگاه و مراکز آموزش عالی، امر و نهی، معروف و منکر، حریم خصوصی.