گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم مرضیه محمدی آرام

گزارش جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم مرضیه محمدی آرام

۲۶ آبان ۱۳۹۸

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم مرضیه محمدی آرام، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش آشنایی با منابع اسلامی یکشنبه ۱۹/آبان/۹۸ ساعت ۱۴ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه: مدیریت زمان در سبک زندگی از منظر قرآن و روایات.

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعدی.

اساتید/استاد داور: جناب آقای دکتر کمالی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر اویسی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
نعمت عمر و حیات، گوهر بسیار گران‌سنگی است که دستیابی به کامیابی‌های دنیائی و سعادتمندی‌های آخرتی بدون آن شدنی نیست. موضوع این پژوهش «مدیریّت زمان در سبک زندگی از منظر آیات و روایات» و پرسش اصلی از این قرار است: «بر پایه آموزه‌های قرآن و روایات اهل بیت(علیهم السّلام)، راهکارها و آثار مدیریّت زمان در سبک زندگی چیست و آسیب‌های نبود آن کدام است؟»
زمان و چگونگی استفاده درست و کامل از آن، یکی از دغدغه‌های اصلی و همیشگی انسان‌ها بوده و هست. این موضوع مهم از دیرباز مورد توجّه دانشمندان اسلامی بوده و در کتاب‌های اخلاقی با عناوینی مانند ارزش عمر و ارجمندی وقت و … بدان پرداخته‌اند. در سال‌های اخیر نیز برای مدیریّت و بهره‌وری بهینه و بیشینه از زمان، پژوهش‌های گوناگونی، هرچند غیرفراگیر، از سوی اندیشمندان اسلامی و غربی انجام گرفته است.
در ضرورت و اهمیّت مدیریّت زمان، رهیافت‌های عقلانی و وحیانی شواهد گویائی هستند، زیرا بدون برنامه‌ریزی دقیق و اجرای درست آن، عمر انسان تلف می‌شود و از دستیابی به اهداف و آرمان‌هایش محروم می‌ماند.
هدف این پژوهش تبیین و تحلیل و ارائه راهکارها و آثار مدیریّت زمان و آسیب‌های نبود آن در سبک زندگی است. در آیات قرآن مجید و روایات اهل بیت(علیهم السلام) برای مدیریّت زمان، راهکارهای گوناگون علمی و عملی، ایجابی و سلبی ارائه شده است؛ مانند اعتقاد به نعمت خدادای بودن زمان و تعیین دقیق اهداف.
همچنین برای آن آثار علمی و عملی مثبتی بیان شده است؛ مانند شکوفاسازی دانشی و توانشی و بهینه‌سازی کارآمدی انسان و برخورداری از نگرشی جامع و آینده‌نگری و برنامه‌ریزی دقیق.
از سوی دیگر، نبود مدیریّت زمان نیز آسیب‌های بسیاری دارد؛ مانند از دست دادن فرصت‌ها و غفلت از امور اهم و مهم و پرداختن به اشتغالات بی‌فائده.
روش پژوهش در این پایان‌نامه، ترکیبی از نقلی وحیانی(تحلیل آیات و روایات) و عقلی برهانی(تبیین و تحلیل منطقی و عقلائی) و روش گردآوری داده‌ها از گونه کتابخانه¬ای و با استفاده از ابزار نوشتاری و نرم‌افزاری و سامانه‌های اطلاع رسانی جهانی، نیز روش داده‌پردازی از گونه توصیف و تحلیل محتواست.

واژگان کلیدی
سبک زندگی، مدیریّت زمان، راهکارهای مدیریّت زمان، آثار مدیریّت زمان، آسیب‌های نبود مدیریّت زمان.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها