گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای محمد دهقان

گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای محمد دهقان

۲۶ آبان ۱۳۹۸

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای محمد دهقان، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش مدیریت فرهنگی شنبه ۳۰/شهریور/۱۳۹۸ ساعت ۱۸ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه: راهبردهای نهادینه سازی فرهنگ انقلابی دانشجویان با تاکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری.

استاد راهنما: جناب آقای دکتر باقی.

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابروش

اساتید/استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیزاده.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
شروع و بروز هر تحول و انقلابی نیازمند فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی جامعه است و همچنین بقاء و پویایی آن در گروه آگاهی بخشی و نهادینه‌سازی فرهنگ انقلاب است و انقلاب اسلامی از این اصل استثناء نیست لذا در مسیر تکامل و رشد انقلاب نیازمند فرهنگ‌سازی برای نسل‌های آینده بخصوص نسل جوان تحصیل کرده هستیم تا بتوان به اهداف و آرمان‌های انقلاب دست یافت، در پژوهش پیش رو می‌کوشیم تا با بررسی و کاوش در بیانات رهبر انقلاب اسلامی به راهکارهایی دست یابیم تا بتوان فرهنگ انقلابی را در نسل دانشجو حفظ نمود و جامعه و انقلاب را از خطر انحراف و فراموشی آرمان‌های انقلابی باز داشت.
در تحقیق پیشرو از روش آمیزه‌ای تلفیقی و در روش تحقیق از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده تا بتوان با توصیف و تبیین راهکارها و سپس تحلیل میزان کارامدی راهکارها به نتایج مثبت دست یافت نوع تحقیق در پژوهش حاضر کاربردی است.
مبانی نظری تحقیق شامل چند نوع نظریه است که در مقولاتی همچون راهکارهای نهادینه‌سازی و سپس مولفه‌های فرهنگ انقلابی مطرح می‌شوند و با توجه به چند علیتی بودن انقلاب و همگرایی لازم در مسیر تحقق آن، چنین بدست می‌آید که مولفه‌هایی همچون صراحت در گفتار، قدرت بالا، تعادل و ثبات قدم، تداوم مبارزات، مطالبه گری از جمله مولفه‌های فرهنگ انقلابی است.
راهبردها در حوزه‌های آموزش و برنامه ریزی مطرح می‌شوند که آموزش مستقیم، غیرمستقیم، تعالی، تجربی و مستقل از جمله راهبردهای موثر هستند که در نظریات مطرح می‌شوند و برنامه ریزی راهبردی در مسیر تحقق و نهادینه‌سازی دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است که حیات فرهنگ‌سازی در گرو تحقق آن است.
با توجه به گستردگی راهبردهای نهادینه‌سازی و با توجه به مطالعه محدوده بحث چنین به دست می‌آید که راهبردهای نهادینه‌سازی در حوزه‌های مختلفی مطرح است که در حوزه مدیریتی بین مقوله‌های همچون ارتباط با خدا، توجه به مبانی انقلاب، تعهد مسئولین دانشگاهی، توسعه فرهنگ انقلابی در تصمیم‌گیری‌ها، هم افزا‌سازی تشکل‌های انقلابی، تکریم جوان انقلابی، القاء حس امیدواری و طرد فرهنگ غرب، با مقوله نهادینه‌سازی فرهنگ انقلابی ارتباط زیادی برقرار است و در حوزه راهبردهای آموزشی عواملی همچون، تحکم باورها و ارزش‌های دینی، آشنایی با تاریخ معاصر و مسائل روز، دشمن شناسی، ارتقاء آگاهی و بصیرت سیاسی، آموزش مسئولیت پذیری، محور قرار دادن انسان در آموزش‌ها و تعامل استاد با دانشجو می‌توانند در ابعاد ایجابی و تداومی فرهنگ انقلاب موثر واقع شوند.

واژگان کلیدی
نهادینه‌سازی، انقلاب، فرهنگ، فرهنگ انقلابی، راهبرد.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها