گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای علی سیف اللهی

گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای علی سیف اللهی

۱۳ آذر ۱۳۹۸

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای علی سیف اللهی، مقطع کارشناسی ارشد، گرایش مشاوره سه شنبه ۲۶/شهریور/۱۳۹۸ ساعت ۸ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه: طراحی بسته درمانی شناختی رفتاری با تلفیق باورهای معنوی و اثر بخشی آن برتاب آوری معتادان با تکیه بر منابع اسلامی.

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهکام.

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامپور

اساتید/استاد داور: جناب آقای دکتر بنیانی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه خود پرداخت.

در ادامه داوران/داور محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از پایان نامه پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به مشورت پرداخته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت شد.

چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی بسته درمانی شناختی رفتاری با تلفیق باورهای معنوی (RCBT) و اثربخشی آن بر تاب‌آوری معتادان با تکیه بر منابع اسلامی اجرا شد. روش اجرای پژوهش: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه بیماران مراجعه کننده به کمپ‌های ترک اعتیاد، شهر زیبا (منطقه ۵ تهران) بود و برای انتخاب حجم نمونه به شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد ۱۲۰ نفر در دو گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند. این تحقیق با روش شبه آزمایشی و به صورت پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. متغیر مستقل به وسیله بسته درمانی شناختی رفتاری با تلفیق باورهای مذهبی، برای گروه آزمایش در ۱۸ جلسه، آموزش داده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی و آزمون تحلیل کوواریانس برای بررسی فرضیه‌های پژوهشی استفاده شد. تحلیل داده‌های آماری نشان داد که بین میانگین نمرات تاب آوری گروه آزمایش و گواه بعد از اعمال متغیر مستقل، تفاوت معنی داری به وجود آمده است. و نشان‌دهنده آن است که به کار گیری بسته درمانی شناختی رفتاری با تلفیق باورهای مذهبی، موجب رشد تاب آوری و کاهش وسوسه مصرف، گردیده است.

واژگان کلیدی
اعتیاد، درمان شناختی رفتاری، تاب آوری، منابع اسلامی، وسوسه مصرف.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها