گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای حمیدرضا شیروانی شیری

گزارش جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای حمیدرضا شیروانی شیری

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان نامه جناب آقای حمیدرضا شیروانی شیری، مقطع کارشناسی ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش مبانی نظری اسلام سه شنبه ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۹ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع پایان نامه: مظاهر از خودبیگانگی در قرآن بر اساس آراء آیت الله جوادی آملی(زید عزه).

استاد راهنما: جناب آقای دکتر گرامی.

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر پناهی آزاد.

استاد داور: جناب آقای دکتر ابوذر رجبی،

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان نامه پرداخت.

در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

چکیده رساله
ازخودبیگانگی، یکی از مسائل و بحران‌های پیچیده و خسارت بار انسان شناسی است که در عصرهای مختلف اعم از گذشته وحال گریبان بسیاری از انسان‌ها را گرفته است. این بحران هویتی نتیجه پشت کردن به ندای فطرت الهی در سه حوزه معرفت، گرایش و رفتار است، چرا که همه انسان‌ها مفطور به فطرت الهی آفریده شده‌اند و حقیقت آنها نیز بر پایه این موهبت الهی سرشته شده است، و از آنجا که حق خواهی و حق جویی در فطرت آنها نهادینه شده است، زمانی انسان بر حقیقت خود استوار است و بیگانه را جای خود حقیقی اش ننشانده که، معرفت، گرایش و رفتار‌های او هماهنگ با فطرت الهی اش باشد. در غیر این صورت اگر انسانی، به رهنمود‌های فطری اش پشت کرده و برخلاف آن مشی کند، سرانجامی جز ازخودبیگانگی در انتظار او نخواهد بود. در قرآن کریم مظاهر و نمود‌هایی از این افرادِ از خود بیگانه، جهت شناخت، عبرت گیری و پرهیز از دچار شدن به این بحران هویتی خسارت بار، ذکر شده است. دراین تحقیق با روش کتابخانه ای ـ نرم افزاری، و با استفاده از توصیف و تحلیل داده‌ها، بر اساس مبنای حضرت آیت‌الله جوادی آملی در مبحث ازخودبیگانگی، به معرفی و تبیین مظاهر معرفتی ازخودبیگانگی نظیر، کسانی که ابزار ادراکی خود را از دست داده‌اند، بت پرستان و …، مظاهر گرایشی ازخودبیگانگی نظیر، گرایش به خود حیوانی، گرایش به دنیا، و …، و مظاهر رفتاری ازخودبیگانگی، از قبیل انواع ظلم، پرداخته شده است.

واژگان کلیدی
ازخودبیگانگی، مظاهر، قرآن، آیت‌الله جوادی آملی.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها