گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم فاطمه حیدری

گزارش جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم فاطمه حیدری

۱۸ مهر ۱۴۰۳

به حول و قوه الهی جلسه دفاع پایان‌نامه سرکار خانم فاطمه حیدری، مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش مبانی نظری اسلام شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ صبح در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

موضوع پایان‌نامه: تبیین تطبیقی ختم نبوت از دیدگاه فخر رازی و ملاصدرا.

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر اکبر میرسپاه.

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر عسکری سلیمانی امیری.

استاد داور: جناب آقای دکتر ابوذر رجبی.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از پایان‌نامه پرداخت.

در ادامه داوران محترم نظراتشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت گردید و با تشکر دانشجو از اساتید جلسه به اتمام رسید.

 

چکیده رساله:
موضوع این پایان نامه ختم نبوت از منظر ملاصدرا و فخر رازی است. یکی از اصول اعتقادی بسیار مهم در اسلام که مورد قبول تمامی مذاهب مسلمین می‌باشد موضوع نبوت است که خود به زیر شاخه‌هایی تقسیم می‌گردد ازجمله بحث ضرورت نبوت، عصمت انبیا، علم غیب انبیا، نبوت و وحی، نبوت و حکومت و… در این میان از ویژگی‌های منحصر به فرد رسول مکرم اسلام(ص)، «خاتم الانبیا» بودن ایشان است که در قرآن و روایات متعدد بر آن تأکید شده است. هر چند در ارتباط با اصل مسئله نبوت و بسیاری از فروعات آن پژوهش‌های ارزشمندی صورت گرفته است؛ در خصوص ختم نبوت، آن هم به صورت یک بحث تطبیقی بین دو شخصیت مُبرز یکی فخر الدین رازی و دیگری صدرالدین شیرازی، مسبوق به سابقه‌ای دیده نشد و مهمترین جنبه نوآوری این پایان نامه همین است. اهداف این پژوهش، واکاوی مسئله عدم تجدید نبوت پس از رسول مکرم اسلام بر اساس دیدگاه دو عالم نامداری که محافل علمی پس از خود را دچار تحول نمودند، می‌باشد. هدف دیگر این مقاله نشان دادن اتفاق نظر بزرگان شیعه و سنی در اصل عدم تجدید نبوت پس از حضرت محمد(ص) است؛ هر چند که به دلیل تفاوت در مبانی، تحلیل‌های متفاوتی از این مسئله دارند؛ اما در اصل مطلب مناقشه‌ای نیست. همچنین بنا به دلیل مذکور، دیگر جایی برای عرض اندام فرقه جعلی وهابیت نمی‌ماند که مدعی است شیعیان ختم نبوت را قبول ندارند و پر واضح است که این مسئله در نظرات عالمان پرآوازه‌ای چون ملاصدرا و فخر رازی تا چه حد میتواند مورد استفاده محافل فلسفی، کلامی واقع شود. نوع روش تحقیق از حیثی مسئله محور و از حیثی نظری و از حیثی دیگر توسعه‌ای است. در این تحقیق از روش گردآوری کتابخانه‌ای بهره برده شده است و به کمک اسناد نوشتاری وسامانه‌های رایانه‌ای و نرم افزارهای علمی نوشته می‌شودو از روش توصیف، تحلیل، تطبیق و نقد بهره برده می‌شود. نتایج تحقیق عبارتند از: دیدگاه ملاصدرا درباره ختم نبوت به علت پشتیبانی مبانی عقلی استوار و دقیق، در مقایسه و تطبیق با دیدگاه فخر رازی، مدلل،کامل، استوار، جامع و همچنین بدیع می‌باشد.. مذهب اشاعره به عنوان یکی از نحله‌های کلامی مسلمانان به دلیل ضعف در مبانی، ازجمله حسن و قبح شرعی و قائل نبودن به ضرورت نیاز به امام معصوم که به رکود پس از نبی خاتم(ص) می‌انجامد در بحث خاتمیت دچار تزلزل و سستی است.

منبع خبر: واحد امور پایان نامه ها